Löytyykö 10 uutta ideaa?

”Taidatte olla aivan pöyröitä – pohjalaasittain”, virkkoi yksi jos toinenkin kuultuaan ideastamme. Olimme ideoimassa tapahtumaa, jossa luvattiin osallistujille – ei enempää eikä vähempää, kuin kymmenen uutta ideaa. Pöyröys vietiin läpi ja toteutettiin sadan henkilön tilaisuus, jossa suunnitteluvaiheen joka mutkassa mietittiin ”Kuinka tämä tehdään toisin?”

Ainahan asiat voidaan tehdä toisin, ihmismieli vaan tuppaa ajattelemaan, että asiat täytyy tehdä tietyllä lailla – ja usein samalla lailla. Toisin tekeminen ei useinkaan tarkoita suurta – vaan pikemminkin pienempää budjettia. Ja toisaalta taas sitä uskallusta.

Perinteinen nimikyltti muuttui lennossa pyykkipojaksi.

Tässä tapahtumassa nimikyltteinä toimivat pyykkipojat. Satakappaletta puisia pyykkipoikia maksaa rapiat kymmenen euroa! Tässä tapahtumassa tärkeässä roolissa olivat pöydissä toimivat emännät ja isännät – siis järjestävän tahon henkilökunta. Henkilöt, jotka joka tapauksessa olisivat olleet paikalla. Lisäkustannus ja vaivannäkö oli yhteinen perehdytys.

Ekologinen idea oli mielestäni myös aktiviteettikassit, jotka löytyvät järjestäjien omista varastoista.

Chef Jouni Törmänen yhdessä Theron Catering tiimin kanssa vastasi tapahtuman tarjoilukokonaisuudesta.

Tapahtuma toteutettiin yhdessä uuden toimijan Theron Eventsin ja tapahtuma-alalla jo usean vuoden toimineen kansainvälisen järjestön MPI Suomen yksikön kanssa. Theronin keskiössä on tarjoilut, ja niinpä heidän nappiin osunut oivalluksensa oli Michelin-kokki Jouni Törmäsen valmistama bouillabaisse resepteineen.

Chef Jouni Törmänen vastasi tapahtuman bouillabaissen tarjoilusta yhdessä Theronin tiimin kanssa.

Onnistumisen mittaamisessa kysyttiin saivatko osallistujat uusia ideoita – ja kyllä vaan lähes jokainen sai #10uuttaideaa. Toisaalta täytyy muistaa meidän jokaisen ainutlaatuisuus, erilaisuus ja asioihin suhtautuminen. Kukin meistä määrittää idean ja uuden sellaisen omalla ’pöyrööllä tavalla’ .

Helena Wallo #tapahtumatohtori